Zelf vanille extract maken

Ik koop altijd kleine flesjes vanille extract in Frankrijk (bij de Leader Price) en daar zijn ze niet eens duur. Nu is dit niet vanille extract dat bestaat uit alcohol en vanillepeulen/merg, maar het is suikerstroop met geconcentreerd vanille extract. Ik vind het alsnog een topproduct, de geur en smaak dat het geeft aan baksels en toetjes, mmmm.
Maar waar ik bang voor was gebeurde, ik ben vorig jaar niet naar Frankrijk op vakantie geweest en mijn voorraadje flesjes begon op te raken. Ik hoopte het nog uit te kunnen zingen tot de zomervakantie, maar helaas, ik heb de laatste druppels in een heerlijk baksel moeten doen.
Wat nu?! Ik ben op zoek gegaan online en ook langs de Sligro gereden, maar daar hadden ze alleen maar vanille aroma, wat toch echt niet de real deal is. Online betaal je toch ook al snel wat meer en het zijn maar kleine flesjes. Maar wat ik online ook tegenkwam, was dat je vanille extract zelf kan maken! En het is nog makkelijk ook. Ik sloeg er ook het prachtige boek Home Baked van Yvette van Boven op na en ja, daar stond natuurlijk ook een recept van in. Eerst heb ik nog een mooi flesje gescoord (89 cent bij de Action 🙂 en eigenlijk voor decoratie, maar er zit een prima schroefdopje op) en toen kon ik aan de slag. Ik heb het volgens het recept van Yvette gemaakt en ben voor de neutrale variant met wodka gegaan. Daarvoor heb ik 4 vanillestokjes in de lengte doormidden gesneden en opengeklapt en in het flesje gedaan. Hier heb ik iets minder dan 250 ml wodka bijgedaan, in ieder geval genoeg om de vanillepeulen onder te zetten. Even schudden en in een donkere kast gezet. En dan natuurlijk de hele tijd ernaar gluren, haha, zo leuk vind ik dit soort dingen zelf maken. De wodka begint zelfs al een beetje te verkleuren. Je kan het gebruiken na een maand, maar hoe langer het staat hoe beter en gebruikte leeg geschraapte peulen kan je er ook weer bijdoen en bijvullen met wodka zodat ze onder blijven staan. Ik ben benieuwd!

Vanille extract