Project – Zelfgemaakte limoncello

Ik heb een heerlijk boek van Tessa Kiros ‘La dolce vita’, met als ondertitel ‘Recepten voor een Italiaans leven’. Ik kwam daarin een recept tegen om zelf limoncello te maken en ik hou van dit soort langdurige projecten. Het gevoel dat er iets ontstaat terwijl je alleen maar hoeft te wachten, vind ik zo leuk en spannend. Het recept is voor 2,25 liter, maar dat leek me wat veel, dus ik heb het door vier gedeeld.
Je begint door van 8 citroenen, bij voorkeur biologische onbespoten citroenen, alleen het gele deel van de schil eraf te schillen met een dunschiller of aardappelschilmesje. De schillen doe je in een glazen karaf met schenktuit en je bedekt ze met 1 liter pure alcohol of sterke wodka. Pure alcohol is verkrijgbaar bij de Sligro en misschien ook bij de slijter, maar ik schrok van de prijs, dus ik heb uiteindelijk wodka gebruikt.
Laat de schillen met alcohol een week afgedekt staan en schud zo af en toe. De alcohol trekt de etherische oliën uit de citroenschillen.
Na een week doe je 1 kilo suiker en 1 liter water in een steelpan en warm je het op terwijl je blijft roeren en de suiker oplost. Laat 10 minuten pruttelen. Filter de alcohol door een mousseline of kaasdoek, verkrijgbaar bij een stoffenwinkel of kookwinkel, en schenk voorzichtig bij de hete siroop. Laat volledig afkoelen en giet terug in de karaf. Dek af en laat 10-15 dagen staan. Dan kan je de limoncello bottelen en drinken. Bewaren doe je in de koelkast of zelfs in de vriezer. Ik ga er binnenkort een limoncellosorbet mee maken en de rest geef ik aan mijn moeder en haar vriendin die elke donderdag samen pimpelen.


Een leuke bijkomstigheid van de limoncello is een recept waarvoor je de overgebleven geschilde citroenen kan gebruiken. Een super lekkere volle frisse citroentaart, klaar in een wip. Smelt hiervoor 125 g boter en roer daar 125 g gemalen mariakaakjes of volkoren biscuitjes doorheen. Druk deze mix op de bodem van een schaal van 22 x 16 cm. Klop 250 ml slagroom stijf en voeg een blik gecondenseerde melk toe. Roer het sap van 2 citroenen erdoor en zie hoe het mengsel dikker wordt. Verdeel dit mengsel over de koekjesbodem en zet in de koelkast tot hij stijf is. Als de bodem erg hard is, laat je de taart even buiten de koelkast. Snijd de taart in rechthoeken of vierkanten, jamjam!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plaats een reactie