Koken voor de culiclub; Titanic First Class

Zaterdag was het weer tijd voor de culiclub! Manja en Angelo waren de gastvrouw- en heer en hadden het uitdagende thema ‘Titanic, first class’ bedacht. Van tevoren had ik al wat plannetjes gemaakt, maar helaas pasten die niet binnen het thema. Deze keer maakte ik het tussengerecht en het dessert.
Manja en Angelo trapten af met een heerlijke cocktail die insloeg als een bom. Erbij hadden ze als hapje een toastje met blauwe aderkaas en daarna de uitdaging van de avond, verse oesters! Ik heb ooit 5 minuten met een oester voor mijn mond gezeten en verwoede pogingen gedaan om hem echt naar binnen te werpen, maar toen durfde ik het toch niet. Terwijl ik het een heerlijk gezicht vind als andere mensen stuk na stuk naar binnen slobberen op zonovergoten Franse terrasjes. Deze keer vermande ik me onder lichte groepsdruk en de tabasco maakte een hoop goed. Het kon me alsnog niet bekoren en de smaak bleef vrij lang hangen. Vervolgens sloten Manja en Angelo af met potted shrimps; Hollandse garnalen in roomboter.

Hierna was het de beurt aan Rick die ons verraste met aardappelblini’s met gerookte zalm en zelfgemaakte mayonaise. Erbij werd een zelf uit Italië meegebrachte prosecco gedronken. Toen waren wij aan de beurt en het is leuk dat we de gangen verdelen, maar helaas liep dat er deze keer op uit dat ik ook potted shrimps had gemaakt, één van de hapjes die werden geserveerd op de Titanic. Kleine potjes gevuld met Hollandse garnaaltjes in boter, met bruine toastjes in de vorm van een boot, citroenpartjes en bloemetjessalade. Erbij serveerden we Brooklyn Lager (uit de vriezer).

Hierna konden Manja en Angelo weer aan de slag en serveerden ze shepherd’s pie met langzaam gegaarde lamsschouder, eveneens een uitdaging voor mij (en Manja), omdat ik niet van lamsvlees houd. Dit stond ook op de menukaart van de Titanic. Erbij serveerden ze doperwtjes met munt en Marie-Rose saus. Een uit Italië meegebrachte chianti maakte het hoofdgerecht compleet. Tussendoor kregen we een Titanic Quiz met als prijs het enige echte medaillon dat Rose droeg op de Titanic. Na een nek aan nek race met Danjo mocht Mirjam deze prijs in de wacht slepen.

Daarna was Rick aan de beurt met zijn gebakje met witte chocola en een verborgen kokosmakroon met chocola, een plaatje om te zien, helaas was er geen link met het thema. Erbij serveerden ze een limoncello. Tot slot was ik weer aan de beurt en had ik eclairs gemaakt met een vulling van mascarpone met gember en daarop in rode wijn gepocheerde vijgen. Erbij had ik karamelschotsen gemaakt en zo op het bord gelegd tussen een in tweeën gescheurde eclair dat het op de Titanic leek. Helaas viel de smaak me wat tegen. Danjo had voor bij de eclairs een Banyuls gescoord.
Angelo had nog lekkere bonbons gehaald, maar sommigen van ons moesten die toch echt aan zich voorbij laten gaan na het 5-gangendiner.

 

Plaats een reactie