Project – Tape Singkong (gefermenteerde cassave)

Laatst waren er tropische weken bij de Lidl en heb ik onder andere een cassave gescoord. In mijn kookboekjes van Lonny had ik al een receptje gezien van tape met kleefrijst, maar ik dacht dat mijn moeder ook tape van cassave maakte. Uiteindelijk bleek dat niet het geval, dus het werd voor mijn moeder ook een primeur. Ik kan me van vroeger herinneren dat mijn moeder tape maakte en dan een weckpot in de trapkast had staan. Als de weckpot openging kwam daar een gegiste geur vanaf. Ik heb het weleens geproefd, maar kon het als kind niet zo waarderen, de bittere iets naar alcohol smakende draderige substantie. Nu ga ik het weer een kansje geven. Het is een erg makkelijk recept en heb het van een site gehaald: http://www.indonesisch-culinair.nl/indonesisch-recept/1476-tapeh-singkong.html.
De cassave schil je en snijd je in stukken. De stukken stoom je gaar en leg je daarna op een bananenblad.

Hier strooi je een verkruimeld bolletjes ragi manis (zoete gist) overheen. Deze kleine witte bolletjes koop je bij de toko. Dan vouw je de cassave in het bananenblad en laat dit 3 dagen staan in een doos of bakje bij kamertemperatuur. Daarna kan je de tape bewaren in de koelkast en eventueel bestrooien met wat suiker, maar de tape is van zichzelf ook al wat zoetig. Het is ook lekker om er beignets mee te bakken, tape goreng, wat ik misschien komend weekend zal doen. Dan krijgt het project nog een extra staartje.

 

 

Plaats een reactie