Project melanzane sott’olio (ingemaakte aubergine) van Yvette van Boven

Het is weer eens tijd voor een project en daarmee bedoel ik iets wat een langere bereiding nodig heeft en waarbij een spannend ontwikkelingsproces leidt tot het eindproduct. Eén van mijn favoriete dingen van koken. Deze keer heb ik ingemaakte aubergines gemaakt van Yvette van Boven uit het boek ‘Home made zomer’. Om te beginnen heb je 2 kg aubergines nodig, dus dat was flink wat, maar na het proces krimpen ze. Je schilt de aubergines, snijdt ze in plakjes van 8 mm, legt ze in een grote schaal en bestrooit ze met 3 eetlepels zout. Dat meng je goed door elkaar en dek je af met plastic folie en daarop een bord met wat zwaars. Dit laat je 24 uur staan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De volgende dag spoel je de aubergines af en wring je de plakjes flink goed uit. Spoel de schaal om en doe de aubergines er weer in en overgiet ze met witte wijn azijn zodat ze goed onderstaan en laat weer 24 uur staan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Giet de volgende dag de aubergines af en doe ze terug in de kom. Snijd één of twee rode pepers fijn (ik had geen rode pepers meer, dus heb groene gebruikt en wat gedroogde rode peper) en snijd 2 geblancheerde teentjes knoflook in plakjes. Hak 3 takjes munt grof en schep samen met de pepers en knoflook door de aubergineplakjes. Doe de plakjes in een grote weckpot en overgiet met lekkere extra vergine olie tot ze onderstaan. Na 3-4 dagen zijn ze goed en wel een jaar houdbaar. Ik kan niet wachten om ze te eten op een lekkere panini met mozzarella. Of zoals Yvette tipt als onderdeel van anti-pasti.

Plaats een reactie