Koken voor de culiclub

Afgelopen zaterdag was het weer zover! We hadden weer onze gezellige culiclub. Voor de eerste keer met een nieuw concept. Omdat iedereen inmiddels kindjes heeft en een etentje voor de culiclub heel wat voorbereidingen vraagt, hebben we besloten om voortaan de inspanningen wat te verdelen. De host maakt in ieder geval het hoofdgerecht en bijgerechten en de overige gangen worden verdeeld. Ook proberen we een leuk thema te bedenken. Deze keer was dat nog een makkelijke, namelijk de herfst. Danjo en ik waren afgelopen zaterdag de host en naast het hoofdgerecht waren we verantwoordelijk voor de welkomstcocktail en amuses. Als welkomstcocktail had ik een leuke cocktail van www.cocktailicous.nl gehaald. Ik had gezocht op wintercocktail en kwam daarbij een stoofpeertjesmartini tegen. Deze was best pittig, er zat een flinke hoeveelheid whisky en ook nog eens port in. Daarbij zat er nog vloeistof van de stoofpeertjes in, aangevuld met perensap, specerijen en een kneepje limoensap. Voor onze zwangere Manja had ik cassissiroop, perensap en prikwater als cocktail. Na de cocktail serveerde ik mijn eerste amuse, een soepje van kastanje, prei, aardappel en bier een receptje van Yvette van Boven. Lekker, met een klein bittertje. Mijn tweede amuse was een risottokroketje. De risotto was met paddenstoelen, spinazie, Parmezaanse kaas en truffel. De zwarte truffel had ik uit een potje, maar ik had er best wat meer doorheen kunnen doen, want ik proefde hem niet erg. Ik serveerde het kroketje met een drupje balsamic glaze en een stukje truffel.

Hierna brachten we de kids naar bed en gingen Manja en Angelo aan de slag met het voorgerecht. Het was een plaatje op het bord. Ze hadden een rouleau van fazant gemaakt, ingerold in groene kool met daarbij knolselderijfrietjes met dragonmayonaise. Angelo had het briefje van de leverancier meegenomen waar een korte toelichting op de fazant op stond, echt heel grappig. Ik ben niet zo’n wild fan, ik vind de smaak vaak iets te sterk en bij de eerste hap moest ik even wennen, maar uiteindelijk viel het toch erg in de smaak, behalve bij Manja. Hierna waren Rick en Mirjam aan de beurt met het tussengerecht. Ze verrasten ons met kleine broodjes pulled pork met koolsalade en mangochutney. Wel relaxed hoor, als je niet zelf continue in de keuken staat.

Hierna ging ik aan de slag met het hoofdgerecht. Deze keer heb ik de meeste dingen zelf bedacht. Ik was van plan om een ander stuk vlees te bereiden, maar dat was niet beschikbaar. Ik hou nog even geheim wat dat was, want ik ben zeker nog van plan om dat een volgende keer te maken. Ik moest last minute iets anders bedenken en bedacht me iets wat ik weleens op de kaart tegenkom in restaurants, namelijk krokant gebakken sukade. Ik ging op internet op zoek naar recepten en voegde ze samen tot iets wat me lekker leek. Ik gaarde de sukade 8 uur op lage temperatuur in de oven in fond, bouillon, groenten en kruiden en ik voelde hierna dat hij erg mals was geworden. Hierna liet ik hem afkoelen in het vocht en voor het serveren sneed ik de sukade in 1 cm dikke plakken. Ik bakte ze in roomboter en rozemarijnolie krokant en serveerde ze met zelfgemaakte aardappeltorentjes, die ik te zout vond, reuzebonenpuree met knoflook en rozemarijn, salade met gepocheerde pruimen en geitenkaasballetjes met amandelcrumble en gekaramelliseerde witlof. Het vlees was boterzacht, vol van smaak en heerlijk met een krokant korstje. Echt voor herhaling vatbaar, makkelijk te maken en ook nog eens voor een leuk prijsje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hierna kon ik weer achterover leunen en gingen Manja en Angelo aan de slag voor het tussengerecht. Wederom een leuk verrassend gerechtje van nestjes van kataifi deeg die gefrituurd waren. Daarop een plakje geitenkaas, zelfgemaakt pompoenijs, noten en tijm. Erg lekker en verfrissend. Tot slot maakten Mirjam en Rick het diner compleet met hun dessert met een bodem van koek en hazelnoten, lemoncurd, frambozen en een bovenlaag van mascarpone en slagroom. Het was een heerlijk diner en we zaten allemaal ook niet overdreven vol. Het was naast smullen ook weer erg gezellig en rond 1.00u was het feest afgelopen.

Plaats een reactie