Project gravad lax

Ik wilde al heel lang een keer gravad lax maken en nu was het zover. Voor de gravad lax gebuikte ik het recept van Tessa Kiros uit het boek ‘De smaak van mijn herinnering’. Danjo had mooie stukken zalmfilet gekocht met vel. Bij elkaar wogen ze rond de 500 gram. Ik mengde 150 g basterdsuiker, met 100 g grof zout, 40 gram gehakte dille en wat peper door elkaar. Hiervan legde ik één derde op een stuk folie waarop ik een zalmfilet legde met het vel omlaag en deed daar weer één derde van het mengsel overheen. Vervolgens legde ik daar de andere zalmfilet met het vel omhoog op waarop ik het resterende mengsel deed.

Dit pakte ik in de folie in en heb ik vier dagen in een schaal in de koelkast  gelegd. Elke dag draaide ik het pakketje om. Op de laatste dag maakte ik het pakketje open en haalde het mengsel eraf en sneed Danjo het in dunne plakjes. Ik serveerde het met dille-komkommer, Finse mosterd en aardappelpannenkoekjes, ook uit hetzelfde kookboek van Tessa Kiros. Het smaakte lekker en verfijnd. De combinatie met de aardappelpannenkoekjes was heerlijk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een gedachte over “Project gravad lax

Plaats een reactie