Koken voor de culiclub; Brexit

Afgelopen zaterdag was het weer tijd voor onze culiclub. Deze keer bij Mirjam en Rick en zij hadden het thema Brexit gekozen. Ik vond het een lastig thema en heb mijn hersenen doen kraken, maar uiteindelijk bleken Mirjam en Rick niet zo streng en vrij flexibel te zijn, dus dat maakte het makkelijker. Toen ik mijn kookboeken in dook kwam ik bij het geweldige kookboek dat ik in Nieuw-Zeeland heb gekocht en toen bedachten Danjo en ik dat er tussen Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië ook een Brexit heeft plaats gevonden. Ik was helemaal in mijn nopjes en koos een mooi recept uit voor het voorgerecht en het pré dessert.
nz
Bij aankomst maakte Rick een heerlijke gin tonic met komkommer en peper die lekker weg dronk. Erbij serveerde Mirjam een amuse van een bakje van filodeeg gevuld met eiersalade en zongedroogde tomaatjes, lekker!

Daarna ging ik aan de slag. Ik had als voorgerecht gebakken roodbaars op een salsa van kweeperen, feta, munt, gepocheerde citroenschil en avocado-olie. Daartussen zat een krokant aardappelwafeltje met gegrilde groene asperges. Erop moest knoflookschuim komen, maar de room kregen we niet schuimig, dus ik heb uiteindelijk de room eroverheen gedropen. Wat dotjes avocado-olie eroverheen en een takje zeekraal en het kon geserveerd worden. Ik ben altijd kritisch over mijn gerechten, maar deze keer vond ik het echt goed. We serveerden er een bijpassend wit wijntje uit Nieuw-Zeeland bij uit de Marlborough Sounds. Na het voorgerecht kwam de crackling spoom van Manja en Angelo; prosecco met een bolletje zelfgemaakt frambozensorbetijs met daarin een spetterende verrassing van knetters.

Hierna kwam het topstuk van de avond; Beef Wellington van Rick en Mirjam. Een prachtig stuk ossenhaas gerold in zelfgemaakt bladerdeeg met een mooi motiefje, super! Erbij had Mirjam geroosterde wortelgroenten met honing gemaakt. Er werd een Saint-Emilion bij geschonken.

Hierna was het tijd voor mijn pré dessert; een “Scroggi slice”. Een slice waarin een flink aantal gedroogd fruit zat, koekjes, muesli, noten, zaden, boter en gecondenseerde melk met daarop een citroenroomkaas glazuur, afgemaakt met zwarte sesamzaadjes, pompoenpitjes en reepjes gedroogde abrikoos. Wederom was ik niet ontevreden.
Als afsluiter kwam de prachtige Victoria sponge cake op tafel van Manja en Angelo met een kopje English tea, volledig in het thema. We konden geen pap meer zeggen.

Plaats een reactie