De smakelijke kerstdagen 2016

Deze week even geen weekmenu, het was al druk genoeg met het kerstmenu. Altijd leuk kerst, maar op de één of andere manier denk ik elk jaar dat het nog wel even duurt voordat het zover is, maar als Sinterklaas eenmaal voorbij is, begint opeens het besef te komen dat het toch wel sneller kerst is dan ik dacht. Dit jaar vierden we voor het eerst kerstavond en wilde ik het wat grootser aanpakken. Uiteindelijk vierden we het bij ons thuis met mijn lieve ouders, oom en nicht Annelin met haar vriend John. Om de kerststress iets te verminderen had ik voorgesteld om het menu samen voor te bereiden. Om mijn Indische oma te eren, besloten we wat kerstklassiekers van haar te maken, zoals haar befaamde kerstkalkoen met een vulling van gehakt en kastanjepuree. Annelin en John maakten de ossenstaartsoep van mijn oma. We haalden de recepten uit de oude map van mijn moeder, waar de recepten nog in uitgewerkt zijn op een typemachine.
Bij binnenkomst had ik een welkomstcocktail met granaatappelframbozensiroop, wodka en prikwater. Daarbij hadden we rillettes van varken (smeuïge draadjespate), gekocht bij de Hanos, waar ik met mijn moeder en Phaedra en Emilia was gaan kerstshoppen. Mijn ouders hadden een visplateau verzorgd met gerookte paling van de Vishandel Volendam, een gerookt zalmhaasje van de Lidl, die echt heerlijk was en gekookte cocktailgarnalen met whiskycocktailsaus.
Vervolgens gingen we aan tafel om van de heerlijke ossenstaartsoep te genieten, die was goed gelukt, ondanks de twijfels van Annelin en John (paniek in de soepfabriek!). Hierna was het tijd voor de kalkoen. Ik had bij de voorbereiding het vel van de borst losgemaakt en gevuld met de vulling. Verder had ik voor een lekkere jus de kalkoen op een bedje van wortel, bleekselderij en ui gelegd en bijna 3 uur laten garen. De laatste drie kwartier zonder folie. Daarna heb ik de kalkoen maar liefst 2 uur laten rusten onder folie en een theedoek (was een tip van Jamie Oliver) en hij was supermals. Erbij hadden we aardappelkroketjes en torentjes, zelfgemaakte appelmoes en cranberry compote, zelfgemaakte rode kool met appeltjes en een salade met geitenkaas, granaatappelpitjes en amandelen. Als tussengerecht hadden mijn ouders een overheerlijk kaasplateau verzorgd met een camembert rustique, ossau irraty (schaap), een harde geitenkaas, appenzeller en een zeer pittig stuk Roquefort. Erbij hadden we brood, crackertjes, vijgenchutney en druiven. Tot slot maakte ik het toetje, meringue met Baileys-ijs, banaan en zoute karamelsaus.

De volgende ochtend hadden we een lekker kerstontbijtje samen met mijn oom Arthur die was blijven slapen. Ik maakte eitjes in een potje. Erg makkelijk en net wat anders. Je doet dan eieren in een ramequin bakje, scheutje slagroom erbij, geraspte kaas (ik deed nu wat spek), bieslook en zout en peper, 10 minuutjes in de oven en klaar. Verder hadden we broodjes, kaasuien brood, filet americain martino, een kaasplateau en kerstboomcrackers.

Voor eerste kerstdag waren we met zijn vijfjes thuis en bereidde ik als voorgerecht donburi, een heerlijk gerechtje van Gizzi Erskine. Het is rauwe tonijntartaar, waar de helft van fijn wordt gesneden en vermengd met mayonaise, sesamolie, lente-uitjes, wasabi en sojasaus en de andere helft wordt grover gesneden en vermengd met avocado. Dat serveer je samen met reepjes radijs, sojasaus en wat extra sesamolie. Ahhh, dat is zo lekker! Ik had er zo’n zin in dat ik geen foto heb gemaakt. Als hoofdgerecht heb ik een recept van mijn nieuwe boek van Yvette van Boven geprobeerd. Het heet ‘Uit de oven van Van Boven’ een bundeling van recepten uit haar columns. Ik had nog een koolraap liggen en bereidde die in een zoutkorst, geserveerd met een mosterdvinaigrette, erg lekker. Verder aten we picanha, die helaas tegen viel, zelfgemaakte frietjes, gekaramelliseerde witlof met blauwe aderkaas en een restje appelmoes.

Tweede kerstdag aten we ’s middags op de bank een restje frietjes in een puntzak. Danjo en de meiden vouwden de zakken en ik bakte de frietjes. In de avond bereidden we zelfgemaakte pizza’s. De kids maakten zelf hun pizza’s met salami, mozzarella en olijven en Danjo en ik hadden er één met verse vijgen, honing, rozemarijnolie en blauwe aderkaas. Uit de oven deden we er nog rauwe ham en rucola op, heerlijk! Daarna hadden we er één met spinazie, brie, left-over kalkoen en cranberry compote.

Al met al waren het drie smakelijke dagen. Nu weer brainstormen voor de jaarwisseling.

2 gedachtes over “De smakelijke kerstdagen 2016

Plaats een reactie