Feestweekend; mijn verjaardag en Sinterklaas

Afgelopen weekend hadden we groot feest, want zaterdag was ik jarig en zondag vierden we Sinterklaas. Dit jaar besloot ik mijn verjaardag met een lunch te vieren. Ik sloeg al weken eerder aan het plannen en noteerde elke keer ideetjes voor de lunch. Het leek me leuk om klaargemaakte broodjes te serveren, maar omdat dat toch veel werk is en het dan misschien ook niet meer heel vers blijft, besloot ik om broodbeleg suggesties te maken en die boven de tafel te hangen. Het thema was ‘Pimp je broodje’. Naast de broodjes maakte ik een kikkererwtensoep, couscoussalade en fruitsalade. Ik had ook twee warme broodjes, één met pulled pork en één met broodje bal. De pulled pork maakte ik van een stuk procureur dat ik vrijdag al uren in de oven had laten garen. Voor op het broodje maakte Danjo een koolappelsalade en ik een bbq saus, die erg goed was gelukt. De gehaktballen voor het broodje bal had ik ook al vrijdag gemaakt en uiteraard volgens het recept van mijn moeder. Als extraatje bakte Danjo uien zacht, lekker voor op het broodje bal. Verder had ik nog rode paprika, courgette en aubergine gegrild. Ik had  een grote portie hummus gemaakt, bestrooid met pijnboompitjes en bedruppeld met extra vergine olijfolie. Bij de Lidl kocht ik een lading lekkere verse broodjes (witte en bruine pistoletjes en kaiserbroodjes) en bij de bakker nog zachte bolletjes en krentenbollen. Verder had ik jonge en oude kaas, brie en kruidenkaas. Qua vleeswaren had ik fricandeau, rosbief, filet americain, rauwe en geroosterde ham en venkelsalami. Tot slot had ik nog zalmsalade, gekookte eitjes en rauwkost, rucola en ijsbergsla.
Al met al was het een geslaagde lunch en ben ik ook heel erg verwend. Uiteraard stonden op mijn lijstje ook kookboeken en heb ik het bakboek van Honey & Co, Sweet van Yotam Ottolenghi, een kookboek van Mimi Thorisson en Healthy appetite van Gizzi Erskine gekregen.

De volgende dag was het tijd voor ronde twee, Sinterklaas! We vieren dat altijd met drie paar opa’s en oma’s en Danjo’s zus, vriend en kids. Iedereen maakt dan wat, zodat we samen een lekker buffetje hebben. Ik maakte deze keer bruine bonensoep, tortilla, banketletter en bisschopswijn, Kirsten had een hartige taart en strooigoed, de moeder van Danjo had worstenbroodjes, champignonhapjes en borstplaat, Wil had een krabsalade en stokbrood en mijn moeder had een lekker kaasplateau en droge worst.
De kinderen zijn weer verwend en waren blij met al hun cadeaus, dus het heerlijk avondje was geslaagd!

 

 

Plaats een reactie