Uitbreiding van mijn kookboekencollectie

De afgelopen maanden is mijn kookboekencollectie aardig uitgebreid. Dat heb ik te danken aan mijn verjaardag en aan het feit dat mijn ouders gaan verhuizen en mijn moeder veel boeken weg doet. Ik bedenk me nu dat ik nog twee boeken ben vergeten op de foto te zetten, één is Boekoe Kita en de ander is een Delicious kookboek, allebei van mijn moeder gekregen. Uit de laatste heb ik al een keer iets gemaakt, de salade caprese nieuwe stijl.
Voor mijn verjaardag heb ik alle boeken op de linkerfoto gekregen, behalve het boekje van Yvette van Boven dat mijn moeder van de Postcodeloterij heeft ontvangen. Ik heb nog niet uit alle boeken iets gemaakt. Uit het boek van Jamie heb ik een salade gemaakt en uit het boek van Mimi Thorisson een heerlijke simpele ragout voor onze kerstlunch.
De boeken op de rechterfoto heb ik van mijn moeder gekregen. Mijn roots komen duidelijk naar voren, er zit een kookboekje bij dat mijn moeder heeft gekocht tijdens onze reis naar Extremadura (Spanje), waar we heel wat jaren geleden op zoek zijn gegaan naar de familie van mijn vader, het was net Spoorloos. Verder zit er een mooi boek bij met recepten uit de Zuid/West Franse keuken. Ook heb ik mooie Indische kookboeken gekregen, waaronder een boek van oma Keasberry en Beb Vuyk, en vooral de laatste wilde ik heel graag hebben en daar twijfelde ik laatst al over om deze te kopen. Het boek rechts onder van Keijner is heel speciaal, dat is namelijk het Indisch kookboek van mijn oma, met allemaal losse blaadjes met aantekeningen en recepten van mijn haar, zo bijzonder. Online staat het boekje met deze omslag zelfs op http://www.antiqbook.com en de prijsjes zijn niet mals, misschien moet ik overwegen om onze inboedelverzekering op te hogen!
Het meest speciale van dit alles is wel het schriftje in het midden, dat ook van mijn oma is en waar allemaal handgeschreven recepten in staan. Ook heb ik van mijn moeder een heel boekwerk gekregen met handgeschreven recepten van mijn oma en ik ben van plan om de recepten te gaan proberen en wie weet kan ik er ooit een kookboekje van laten drukken. Dat zou een mooi eerbetoon zijn aan mijn oma en moeder, die mij deze mooie recepten hebben meegegeven.

Plaats een reactie