Koken voor de kookclub

Afgelopen zaterdag was het weer zo ver, ik was aan de beurt voor de kookclub. De kookclub bestaat uit twee collega’s van mij en hun mannen en aangezien we allemaal wel een goed maaltje kunnen waarderen is langzamerhand een kookclub ontstaan, zonder dat we dat heel bewust in het leven hebben geroepen. Maanden van te voren houd ik altijd de kookclub in mijn achterhoofd en als ik een recept tegen kom wat kookclubwaardig is, schrijf ik het op. Ik begon een dag eerder met wat voorbereidingen en deze keer had ik een menu wat qua voorbereiding heel goed te doen was. Ik was zelfs al om 14.00u klaar en had nog tijd om de keuken aan kant te maken. De kids eten voordat de kookclub met kids komt en sinds kort vinden Phaedra en Emilia het leuk om dan voor de kindergasten een toetje te maken. Deze keer waren dat spiegel-eieren; een laagje Griekse yoghurt met halve abrikozen, bestrooid met wat bruine suiker. De meeste kindjes vonden het lekker. Daarna konden ze nog even spelen en serveerde ik een champagne-cranberry cocktail met daarbij mini polentamuffins met in prosecco gemarineerde rauwe zalm met een pompoen pickle erop en amandeldukkah met Turks brood, erg lekker en de kindjes snoepten ook nog wat mee. Hierna begon het bedritueel en werden de kindjes naar boven gebracht. Na een mooi liedje van Mirjam en verhaaltje van Manja lagen ze al snel allemaal te slapen.

Toen kon voor ons het feest beginnen. Ik trapte af met wederom de geblakerde preien, deze keer met een mini fondue van cabécou (kleine Franse geitenkaasjes), wat rauwe ham en lekker brood. Hierna had ik als tussengerechtje een avocado shotje. Als hoofdgerecht kwam er kalfs Wellington op tafel, alleen was ik daar niet helemaal tevreden over, omdat het vlees eerder gaar was dan het bladerdeeg, maar de gasten verzekerden me dat het wel lekker was. Over het bijgerecht was ik wel dik tevreden, namelijk bimi met pancetta en walnoten. Hierna had ik als pre dessert zelfgemaakte ijshoorntjes bestreken met pure chocola en chilivlokken met een bolletje ananasmuntijs en als dessert bananencheesecake met een shotje Baileys erin en gezouten karamelpopcorn er bovenop. Het was al na twaalven toen we nog een kopje koffie en thee dronken waarbij ik kaneelstokjes serveerde. Hierna vielen sommigen van ons al bijna in slaap, dus was het tijd om de kindjes te gaan wekken en er een eind aan te breien. De volgende keer zijn Manja en Angelo aan de beurt en ik kan nu al niet wachten.

Plaats een reactie