Zomervakantie 2017 Umbrië en Zuid-Frankrijk

Na een lange stilte op Feelingfoodtoday, komt hier weer een blog! We trappen na de vakantie af met een blog over… onze vakantie.
Dit jaar waren we laat met het boeken en werd het uiteindelijk 2 weekjes Umbrië in Italië en een weekje Zuid-Frankrijk. Uiteraard had ik al veel voorpret met het vooruitzicht op al het lekkers wat Italië ons te bieden zou hebben.
Omdat we veel hebben gedaan en gegeten beperk ik me deze keer alleen tot de eetmomenten, anders wordt het een epistel waar je u tegen zegt.
De reis naar Italië was mooi en lang, we reden door Zwitserland door de mooie bergen en uiteindelijk kwamen we laat in ons hotel ten noorden van Milaan aan. We aten die avond voor het eerst ‘de echte’ pizza, op de hotelkamer, omdat het in het restaurant stikte van de muggen en we ook erg moe waren. De volgende ochtend ontbeten we in het hotel en genoten we van onze eerste cappuccino die heerlijk was.

Hierna weer op weg en na een lange rit met veel files kwamen we rond 20.00u aan. We aten eerst wat in een nabij gelegen dorpje. De meiden namen bruschetta met tomaat, Danjo een dikke pastasoort met ragu en ik had tagliatelle met truffel en paddenstoelen. We hadden een villa geboekt via Booking.com, maar er was niet heel veel informatie over bekend. Het uitzicht op de foto’s was wel erg mooi, maar we hadden niet zulke hoge verwachtingen van het huis zelf. Maar uiteindelijk was niets minder waar; het huis was van alle gemakken voorzien en de tuin was meer een landgoed waar geen eind aan leek te komen. Elke dag vergaapten we ons weer aan het uitzicht. In de tuin stonden verschillende fruitbomen en veel kruidenplanten.DSC00207

Tijdens onze vakantie hebben we afwisselend zelf gekookt en in restaurants gegeten. De eerste dag hebben we direct onze barbecue ingewijd waar we vleesspiezen op grilden en waarbij ik een tomaat-avocadosalade maakte. Heerlijk genieten op ons mooie terras.

De volgende dag maakte ik voor de lunch lekkere gnocchi. Ik had kant en klare gnocchi gekocht (een mix van gewone en met spinazie en ricotta) en ik hou er altijd van om die wel even te bakken, zodat het zachte bolletje een lekker krokant korstje krijgt. Ik diende ze op met superlekkere tomaatjes, salieboter, met vers geplukte salie uit de tuin, en krokant gebakken rauwe ham. Smullen was het. De meiden wilden met zijn tweetjes picknicken onder de bomen. Die avond reden we naar het stadje Citta della Pieve, 10 minuutjes rijden. Een prachtig stadje bovenop een heuvel met smalle steile straatjes. Het restaurant waar we eigenlijk wilden eten was dicht en daarom belandden we bij een trattoria, Trattoria pizzeria Serenella. Ze hadden er lekkere pizza’s, ik had een  pizza bianca met mozzarella, gorgonzola en peer.

Ons volgende uitstapje was twee dagen later, naar Perugia. Bij aankomst stuitten we direct op de mooie banketbakkerij Sandri waar ik heel graag iets wilde eten en een cappuccino aan de bar leek me ook leuk. Ik nam een overheerlijk citroengebakje, Phae een chocoladetaartje en Ferran een croissant met slagroom. Hierna wandelden we wat door de stad en voor de lunch streken we na wat omwegen neer bij Dal mi cocco, een leuk restaurant in een gewelfd oud pand waar je een vast menu had. We kregen eerst een mandje met focaccia met kaas, met ui en met pittige tomaat, allemaal erg lekker. We hadden voor twee besteld en dat was maar goed ook, want de primi waren twee grote schalen met pasta, één met tagliatelle en tomatensaus en één met een dikke wormvormige pasta met pittige tomatensaus. Allebei lekker en goed op smaak. De secondo was gegrild vlees, wat een stevig worstje was en lekkere spareribs met een salade erbij. Als toetje kregen we een sponsachtige cake gevuld met chocola, crème en jam vergezeld van een vin santo. We voelden hem best hangen, want Danjo had per ongeluk een hele fles wijn besteld die we samen soldaat maakten. We kwamen helemaal in de Italiaanse modus en bestelden weer een espresso om even een cafeïnekick te krijgen. Na nog wat door de stad gewandeld te hebben sloten de kids nog af met een puntzak friet die erg lekker was.
Voor het avondeten hadden we niet zo’n trek en maakte ik voor Ferran een broccolisoepje en aten wij bruschetta’s met tomaat en basilicum en gorgonzola met mascarpone en druifjes. Ook maakten we de extra vergine olie open, die we cadeau hadden gekregen van de broer van de vrouw van de eigenaar, erg lekker.

De volgende dag maakte ik voor de lunch wederom gnocchi, omdat ik nog over had en dat was echt heerlijk! Deze keer met mascarpone gorgonzola die ik tot een saus smolt met wat druifjes eroverheen. ’s Middags maakte ik met de in de ochtend gemaakte koffie affogato, ijskoffie met een bolletje vanille-ijs, die bij iedereen in de smaak viel. Na nog wat bij het zwembad te hebben gehangen, maakte ik tortilla, een watermeloen fetasalade en wat rauwkost klaar voor onze avondpicknick. Bij ons huis loopt namelijk een wandelpad en daar wilden we een stukje van lopen en dan gezellig ergens picknicken.

De volgende dag maakte ik eten op zijn Italiaans; penne met simpele tomatensaus als ‘primo’, Emi maakte een salade als ‘contorno’ en Danjo was vanavond de grill master en grilde pittige worstjes en platgedrukte varkens rozemarijnworstjes op de bbq als ‘secondo’. Voor Phae maakte ik (omdat ze wat last van haar buikje had) een kippensoepje met een stuk kip en kant en klare soffrito (ui, bleekselderij en wortel) waar Ferran en Emilia ook van mee aten. Danjo en Emilia waren helemaal weg van mijn pasta en Danjo vond dat ik het restaurant overtrof.

De volgende dag gingen we naar de markt in Citta della Pieve waar we overheerlijke porchetta kochten. We flaneerden nog wat door het dorpje, aten een ijsje en de kids kochten tasjes en een petje op de markt. We aten voor de lunch het restje kippensoep en gegrild vlees en ik maakte er een focaccia bij, heel makkelijk met kant en klaar deeg. Ik hield het simpel en belegde het deeg met extra vergine olie, grof zeezout en rozemarijn uit de tuin.
Die avond gingen we uit eten bij Bruno Coppetti, beroemd om zijn op houtskool gegrild vlees. We bestelden een steak tagliata en voor de meiden een filet steak, op aanraden van de ober. Erbij hadden we witte bonen met olie en salie, patat frites (wat overheerlijke chipjes bleken te zijn) en salade. Ons vlees kwam eerst en was vrij licht, niet heel rood. Er zat rozemarijn op en een scheut lekkere olie. Ik vond het lekker, maar Danjo vond het tegenvallen. Hij miste een grillsmaak en vond het wat waterig smaken. De steak van de meiden vond hij lekkerder en aangezien de kids gek waren op die van ons, was de ruil voor de hand liggend. De meiden verzorgden broodjes met een lekkere olijfolie en zout erop. Danjo en ik namen nog een panna cotta als dessert, ik met bosvruchten en Danjo met chocola en munt.

De volgende dag maakten we een boottochtje over het meer van Trasimeno. Op het eiland Isola Polvese maakten we een wandeling en lagen op het strand. ’s Avonds aten we in Citta della Pieve een pizzaatje bij trattorria Serenella. Ik nam een pizza bianca met paddestoelen, truffelcreme en grana padano, Emi wilde bruschetta’s met groene asperges, mozzarella en zalm, Phae een pizza met rauwe ham en Danjo weer een andere, waarvan hij zelf niet helemaal meer wist wat erop zat. Als toetje namen we nog een panna cotta met karamelsaus waar de kids van mee snoepten en we sloten af met een espresso.

De volgende dag besloten we weer te bbqen, Danjo stak de barbecue aan, maar we hadden wel erg weinig kooltjes. Hij deed er de kippendijen met vel, gemarineerd in olijfolie, knoflook en rozemarijn op, maar het vuurtje ging niet lekker. Dan maar in de oven. Als primo had ik pasta met paddenstoelen uit de vriezer, die ik had gebakken met knoflook en afgeblust met een scheutje room met geraspte Parmezaanse kaas erover. Toen we dat aan het eten waren, zag Danjo dat de kooltjes inmiddels toch wel goed smeulden, dus we deden de kippetjes alsnog snel op de barbecue. We aten de kipjes met een tomatensalade met komkommer, ui en olijfjes en ik had voor Ferran ook wat diepvriesspinazie met mozzarella en Parmezaanse kaas, waar hij niet heel blij van werd.

De dag erna bezochten we Orvieto, wederom prachtig met een mooie kathedraal. We werden verrast door flinke regenbuien. We schuilden in een klein overdekt straatje, maar het bleef hard regenen en al snel liepen er kleine stroompjes langs onze voeten. We besloten het erop te wagen en hard te gaan rennen om te gaan lunchen bij een restaurantje dat we al hadden gezien. Dikke pret met de meiden natuurlijk, alleen Danjo vond het wat minder. Nat geregend kwamen we aan bij Oleoteca Bartolomei, opgericht door een familie die al sinds de 19e eeuw olijfolie produceert en in Orvieto een winkel/restaurantje is begonnen. We zaten er zelfs aan een oude molensteen als tafel. We besloten een menu te nemen dat begon met drie bruschetta’s (één met olijfolie, één met tapenade en één met tomaatjes), rauwe ham en een kleine panzanella (broodsalade). Er bleef niet veel voor ons over, want de kids gingen ook los op de lekkernijen. Daarna had Danjo tagliatelle met ragu van wild zwijn en ik gnocchi met saffraansaus. Mijn gnocchi viel wat tegen, het was aan de zoute kant en er zaten brokjes vlees in, die me deden denken aan de onbestemde brokjes vlees in een kant en klare blik soep. De kids deelden samen een portie penne met tomatensaus en deden er heeeel veel Parmezaanse kaas op. Bij het menu zat nog een glas wijn en toe kregen we wat koekjes en een espresso. Na het eten kochten we in de winkel nog een pakketje met twee verschillende olijfoliën. Hierna bezochten we Orvieto undeground, een ondergronds tunnelstelsel wat indrukwekkend was. Na de tour aten we nog een ijsje en toen was het wederom rennen door de regen naar de auto. Thuis maakte Danjo die avond crepes.

Deze dag stond een dagje shoppen op de planning. Eerst bezochten we nog een agriturismo met kinderboerderij en in de shopping mall lunchten we, wat erg lekker was. De meiden deelden een focaccia met tomaat, mozzarella en rucola, Danjo nam een gefrituurde dubbelgeklapte pizza met ham en mozzarella en ik nam een club sandwich die geserveerd werd met frietjes en waar roerei met spek op zat, erg lekker. We aten allemaal een beetje van elkaar. Na het shoppen nam Danjo nog een koffiespecialiteit met kokos en aten we nog een ijsje. Emilia nam een ijskoffie, ze was helemaal in haar sasje.
Die avond aten we bij L’ape Regina, een restaurantje in Monteleone d’Orvieto, in een oude boerderij. De kids kregen een megagroot glas jus d’orange. Als eerste kregen we heerlijk vers gebakken focaccia met olijfolie en zeezout, daarna antipasto met een bruschetta met tuinbonen en Parmezaanse kaas, één met truffeltapenade en één met tomaatjes. Daarna hadden we tagliatelle met ragu, die heerlijk was. Hoewel de meiden niet van tomatensaus houden, vonden ze deze toch ook wel lekker. Hierna had ik eend met acaciahoning, helaas wel doorbakken, maar goed van smaak en Danjo had een mixed grill. Het duurde alleen even voordat Danjo´s mixed grill kwam, omdat de kokkin het lastig timen vond. Danjo had gevraagd om geen lam in de mixed grill. Hij kreeg vleesspiesjes, een worstje en spareribs. De vleesspiesjes roken sterk en het bleek schaap te zijn, een oud lam dus… Phae durfde het wel te proeven en Ferran at ook een stukje, maar Emi vond de geur al niet lekker en ik heb het uitgespuugd. De spareribs waren taai en het worstje zurig, dus het viel Danjo tegen. De aardappeltjes die we erbij hadden genomen waren lekker. Als toetje namen de meiden, Ferran en ik nog een panna cotta met karamel en Danjo een kokosmousse met chocoladesaus.

De volgende dag was de laatste dag en omdat we nog veel dingen in de vriezer en koelkast hadden liggen, besloot ik een uitgebreide lunch te maken. Als voorgerecht had ik een broccolisoepje met een restje soffrito en broccoli uit de vriezer. Daarna hadden we meloen met rauwe ham en een tomatenpasta met artisjokken en speklapjes met rozemarijn en als toetje ijsjes, omdat die ook op moesten.
Na het slaapje van Ferran pakten we verder en gingen we uit eten bij hetzelfde restaurant als de dag ervoor (L’ape Regina), omdat dat was bevallen. We aten vanavond even snel; ik had een tagliatelle met ragu, omdat die de dag ervoor zo lekker was en Danjo had een erg lekkere pasta van kikkererwtmeel met olie, rozemarijn en pancetta. De meiden aten pizza. Ik nam een espresso, om wakker te blijven, omdat ik het eerste stuk zou rijden.

De volgende ochtend kwamen we vroeg aan in de Provence waar we lekker bij het zwembad hingen tot we in het hotel een middagdutje konden doen. Na het slaapje aten we in Signes. Danjo had een menuutje en had als voorgerecht een brick met geitenkaas en Midden-Oosterse kruiden, daarna bavette en als dessert kokosijs met chocoladesaus. Ik had eendenborst met honing en lavendel, toepasselijk voor de Provence, maar in de mond wat minder, het leek of ik een badbruisbal aan het eten was. De kids deelden samen een entrecote die erg lekker was.

De dag erna reden we door naar Masseube waar we met onze vrienden Cindy en Lex en hun kids nog een weekje doorbrachten. Deze week is samen te vatten als supergezellig met late avondjes met wijn, gezamenlijk eten en op pad, veel lol en de kids die zich samen supergoed vermaakten.

 

 

Plaats een reactie