Koffie proeven bij Kalih Tengah in Den Haag

Afgelopen donderdag werd ik nog voor mijn verjaardag door Danjo verrast. Ik had geen flauw idee en we reden richting Den Haag. Eenmaal aangekomen in de Weimarstraat, liepen we na een schijnbeweging een koffiewinkel binnen. We kregen een proeverij! Die avond waren er geen andere aanmeldingen voor de proeverij, dus we waren met zijn tweetjes.

Ik kon als peutertje koffie al waarderen en dronk op verjaardagen de bodempjes van alle koffiekopjes leeg. In de jaren daarna sopte ik graag mijn brood en beschuitjes op zondag in de koffie, een Franse gewoonte. Probeer eens een boterham met jam en kaas in bittere koffie te soppen. Koffiekenners zullen me voor gek verklaren, maar dat is zo lekker. Gek genoeg ben ik nooit regelmatig echt koffie gaan drinken, maar begonnen we tien jaar geleden met ijskoffie. Toen we zes jaar geleden op reis waren in Australië, waar je ook echt een koffiecultuur hebt, ook met coffees to go, gingen we steeds vaker koffie drinken, beginnend met een latte.  Na deze reis schaften we een nespresso aan en meestal drinken we nu thuis cappuccino’s, hoewel Danjo gewone koffie met melk en suiker ook steeds lekkerder vindt. Onze kids zijn ook dol op koffie en mogen op zondagochtend een decaf koffietje.

De proeverij was erg leerzaam en interessant. We kregen drie verschillende bonen te proeven, uit Kenya, Guatemala en Indonesië en van diezelfde bonen werd op verschillende manieren koffie gezet, om dat verschil te kunnen proeven. Uiteraard was het hard core zwarte koffie, om de smaak goed te kunnen proeven en wie weet gaat onze smaak steeds meer die kant op. De eigenaar gaf ons veel informatie en kon onze vragen beantwoorden, het is zeker een aanrader. Helaas hebben wij geen koffiemachine waar bonen in kunnen, dus in die zin had hij aan ons een slechte.
Het is een leuk zaakje dat is begonnen met het verkopen van thee, maar inmiddels ook koffie verkoopt. Breng zeker een bezoekje als je in de buurt bent en van lekkere koffie houdt en goed advies wil.

Plaats een reactie