Project appelcider, een joint effort

Ik heb eerder al gezegd dat ik de recepten van Yvette van Boven geweldig vind. Ik heb alle kookboeken van haar en de recepten om zelf basisproducten te maken passen helemaal in mijn straatje. Zo heb ik eerder o.a. jam en Baileys gemaakt. Hoe langer het proces, hoe spannender ik het vind. Deze keer wordt mijn nieuwe project appelcider. Het recept is uit ‘Home made winter’ van Yvette van Boven. Omdat Yvette er de nadruk op legt in dit recept dat alles schoon moet zijn, heb ik er speciaal een nieuwe huishoudemmer voor aangeschaft. Om de één of andere reden kwam het er toch maar niet van om het te maken, dus Danjo en ik besloten er een joint effort van te maken, dikke pret, heel gezellig zo samen in de keuken, doen we niet zo vaak.
Voor 3 liter cider heb je 3 kg appels nodig en ik heb elstars gebruikt (Yvette geloof ik goudrenet). De appels kun je gewassen, maar ongeschild en met klokhuis en al in de keukenmachine doen op de grove rasp. Dit heeft Danjo vol overgave gedaan. Hierna moest het raspsel in de emmer samen met een liter water.  Ik heb het afgedekt en in een hoekje in onze slaapkamer gezet waar het een week moet staan en elke dag doorgeroerd moet worden. Over een week moeten we er dan weer mee verder, dus wordt vervolgd, spannend!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet raspsel in onze nieuwe flamingo-emmer.

Een gedachte over “Project appelcider, een joint effort

Plaats een reactie