Zomervakantie 2018 rondreis Kroatie

De vakantie van deze zomer hadden we al vroeg vastgelegd, het werd een rondreis Kroatië, met vijf  verschillende accommodaties.
Onze reis begon in het noorden van Istrië, in Umag, waar we een appartementje hadden geboekt voor vier nachten op een park met zwembad.
De eerste dag hingen we bij het zwembad en proefden we onze eerst kaasborek, filodeeg met kaasvulling. De smaak van de kaas houdt het midden tussen feta en tofu, fris en lekker. Die avond namen we het toeristentreintje naar het leuke oude centrum van Umag, waar de WK vreugde nog gaande was. Umag heeft een bruisende boulevard, maar voor een wat romantischer en minder toeristisch restaurantje hebben we de smalle straatjes opgezocht. We bestelden als voorafje een Istrisch plateau met rauwe ham, die in Kroatië vaak gerookt is, kaas, worst, olijfjes en octopussalade met ansjovisjes. Als hoofdgerecht hadden we calzone, varkenskoteletjes met lekker roergebakken snijbiet, bijgerecht nummer één in Kroatië, focaccia en een salade.
De tweede dag hebben we het binnenland van Istrië verkend, we bezochten Pazin en het kleinste stadje van de Wereld Hum, wat echt heel mooi was. We lunchten daar bij een leuke konoba (taverne) met mooi uitzicht. We bestelden daar allemaal lokale specialiteiten, een bonensoep, daarna had ik huisgemaakte worstjes met zuurkool en varkenslapjes, de meiden paddestoelenomelet en Danjo had fuzi (zelfgemaakte pasta) met truffel. Als toetje hadden we een speciale “koek”, krokant gebakken deeglapjes met poedersuiker, waarschijnlijk de restantjes van de verse pasta. In het dorpje Hum kan je in kleine winkeltjes kaas, truffelproducten, likeurtjes en wijn kopen en proeven. Na Hum stopten we bij Kotli waar we onverwacht in een helderblauw watertje met witte rotsen hebben gezwommen, één van de hoogtepunten van onze vakantie.
De volgende dag gingen de meiden op avontuur in het klimpark iets verderop en verder hingen we lekker bij het zwembad. ’s Avonds gingen we iets luxer uit eten bij Konoba Da Lorenzo. Daar hebben we heerlijk gegeten, ik had zeebaarsfilet met truffelsaus en puree en Danjo had 48 uur gemarineerde steak met demi glaze met aardappeltjes. De kids kregen pasta bolognese die lekker was, maar ze hadden voorkeur voor onze gerechten. Danjo nam als dessert een cheesecake die heerlijk was en mijn toetje was helemaal top met vijgen gepocheerd in rode wijn met mascarpone en crumble van huisgemaakte koekjes.

Na Umag reisden we door naar Plitvice waar we 2 nachten verbleven, maar niet voordat we in Opatija een chocolademuseum hadden bezocht in een mooi luxe hotel. Het museum stelde niet veel voor, maar we aten daarna in het hotel nog een taartje met een theetje terwijl de kids hun chocolade aanwinsten opaten en in de speeltuin speelden. Hierna reden we door naar de Plitvice meren waar we in de buurt een privé accommodatie hadden geboekt, heel leuk, in een bijgebouw van lieve mensen. Die avond aten de kids de uit Nederland meegenomen bamisoep en rauwkost en wij haalden om de hoek een pizza. Even makkelijk, want de volgende dag gingen we vroeg naar de meren van Plitvice. Dit park is echt een aanrader, hoewel je in de zomer beter heel vroeg kan gaan, tijdens de piekdrukte in de loop van de ochtend eruit, en dan ’s avonds weer terug. Het park was in één woord geweldig, glashelder blauw/groen water met vissen, oogverblindende watervallen en mooie bossen. Tussen de middag aten we bij het restaurant bij ons om de hoek, waar we al de heerlijke speenvarkens op het spit hadden zien draaien. We bestelden twee porties en daar zaten geroosterde aardappelen en groenten bij. Het vlees was mals, heerlijk op smaak met een krokant zwoerd. Na het mooie Plitvice park, maakte de heerlijke lunch het plaatje compleet.
Die avond aten we makkelijk, nadat we weer een wandeling hadden gemaakt in het Plitvice park. We aten gebakken eieren met tomaat, avocado en ik had een courgettebroccolisoepje gemaakt en meloen toe.

Na de Pltivice Meren reisden we door naar Zadar voor vijf nachten. We hadden daar een top appartement voorzien van alle luxe en met een klein zwembadje op ons terras. We bereidden daar de eerste avond een bbq met rozemarijnknoflookworstjes en cevapcici, gehaktspiesjes met rund en varkensvlees. De volgende dag gingen we naar het eiland Pag waar we lunchten met de bekende Pag kaas, een lekker schapenkaasje. Verder hadden we een mixed grill, snijbiet en gebakken visstukjes. Hierna namen de kids nog een lekker ijsje en streken we na Pag eiland neer op een strandje. ’s Avonds was het weer eens tijd voor papa’s pannenkoeken in het appartement.
De volgende dag stond in het teken van relaxen en afkoelen in het water bij ons appartementje. Voor de lunch aten we restjes van de bbq en maakte ik van een leftover tomatensalade gazpacho, lekker verfrissend. Eind van de middag bezochten we Zadar, een mooi autovrij stadje waar de kids als snackje een maiskolf aten. We streken neer bij een restaurantje en bestelden vooraf een plateau met Pag kaas, mozzarella, garnaaltjes en meloen. Als hoofdgerecht had Danjo zeeduivel met pancetta en snijbiet en ik had met de meiden Buzzara mosselen, mosselen met witte wijn, knoflook en extra vergine olie, echt heerlijk, dus we bestelden nog een bord bij. Als dessert bestelden we panna cotta met rode vruchtensaus, een Dalmatische creme caramel, die met citroen en notencrunch was en een warm chocoladecakeje met wilde bessensaus en een bolletje rood ijs.
De volgende dag stond een bezoekje aan de markt van Zadar vroeg op het programma. De markt was een leuk geheel van houten kraampjes met, wat het leek, boerenvrouwen en mannen die hun spulletjes uit de tuin verkochten. We kochten tomaten, een komkommer en knoflook. Bij een stalletje met besjes kochten we twee doosjes gemengde bessen, met gele frambozen, rode en witte bessen, bramen en gewone frambozen. Na nog wat gewandeld te hebben gingen we terug naar het appartement om te relaxen en ’s avonds maakte ik voor de kids een pasta met tomaat/paprika, mozzarella en basilicum knoflookolie en voor ons maakte ik een salade met slablaadjes, watermeloen, gebakken aubergine met rozemarijn, feta, zonnebloempitjes en de basilicumknoflookolie met wat balsamico erdoor. Erbij hadden we een lekkere flatbread.
De volgende dag stonden we vroeg op om de Krka watervallen te bezoeken. Na Plitvice wat drukker, maar wel beter te doen qua afstanden in het park. De meiden en Danjo zwommen nog even bij de waterval en we picknickten daar. Na een lekkere ijskoffie beklommen we nog een flink aantal treden om bij een grot te komen. Die avond werd het tot grote vreugde van de kids een avondje eten bij de Mac. Na het eten plonsten we lekker in het zwembadje op ons terras.

Na onze heerlijke dagen in Zadar reisden we weer door naar Rikeija en onderweg bezochten we het eiland Rab waar we met de veerboot naartoe gingen. We lunchten in Rab stad, waar het heerlijk rustig was met mooie smalle straatjes en trappetjes. Het eten viel helaas wat tegen. Daarna zochten we een privéstrandje op, inclusief privégrotje, echt heel mooi! ’s Avonds namen we de pont terug en in het donker arriveerden we bij ons huisje.
Dit huisje had wat minder comfort, maar we ontbeten heerlijk onder de druivenranken. Vandaag deden we niet zoveel, we deden een boodschapje en kochten snorkelspullen bij de Decathlon. ’s Avonds aten we pasta met tomatensaus en een worstje.
De volgende dag bezochten we het eiland Krk waar we het strand Stara Baska bezochten. Daar hebben we de hele dag gesnorkeld, gepicknickt en gezond. Eind van de dag reden we naar Vrbnik waar we bij Ulika Grill belandden, een superleuk restaurant met een uitgebreide kaart. Danjo bestelde tagliatelle met truffel, biefstuk, room en boter, Emilia pasta met tomaat en mozzarella, Phae een bruschetta met tomaat en mozzarella en ik een zeebaars met olijfolie en citroen van de grill. Erbij namen we nog wat frietjes en aardappeltjes met rozemarijn. Het was heerlijk, mijn zeebaars werd opgediend in zijn geheel en de anderen vonden het ook lekker. Als toetje bestelden we nog een pannacotta met karamel en één met bosvruchtensaus en Danjo een espresso met slagroom.
De volgende dag hadden we een rustdagje. Ik maakte ’s avonds kip in champignonsaus met ovenfrietjes en salade. Danjo maakte appelmoes. Voor de vitamientjes had ik broccolisoep gemaakt. We aten halverwege de afwas nog ons vanille-ijs op met zelfgemaakte frambozen-  en chocoladesaus.

Vandaag vertrokken we naar onze laatste bestemming, Rovinj. We ontbeten croissantjes en daarna wilde ik heel graag naar de Infinity Bar in Viskovo, een mooie hippe koffiebar, waar we heerlijke cappuccino’s dronken. Hierna reden we naar een waterval in Goloricki Dol die we, los van wat geiten en ezels, helemaal voor ons alleen hadden, een hoogtepunt van onze vakantie. Voor de lunch haalden we onder andere, de ontdekking van de vakantie, borek met vlees; filodeeg gevuld met een heerlijke gehaktvulling met o.a. ui en wortel. Na ons heerlijke zwempartijtje reden we door naar de camping waar we een superdeluxe stacaravan hadden. De kids wilden meteen naar het zwembad en ’s avonds aten we bij een Agriturismo in de buurt. We wilden graag weer voor speenvarken en kip van het spit gaan en een speciaal gerecht wat gemaakt wordt onder een soort cloche, maar die moest je van tevoren bestellen. Daarom bestelden we uiteindelijk een mixed grill, een sirloin steak en een zeebaars of brasem van de grill. Allemaal erg lekker.
De volgende dag stond in het teken van zwemmen en zonnen op de camping. ’s Avonds kookte ik in de caravan wat bloedheet was. Ik maakte pasta met een avocadocrème met basilicum uit het perkje voor onze caravan, en knoflook, courgette, rode paprika, kappertjes, olijven, tonijn en rucola.
De volgende dag gingen we eerst zwemmen en eind van de middag gingen we Rovinj in waar we een ijsje aten. Daarna reden we naar het Limska Fjord. De kids zwommen daar nog even en we aten daar bij restaurant Viking, een goede keuze. Ik bestelde mosselen, die heerlijk waren, de kids een mixed grill en Danjo had een kanjer van een tonijnsteak die erg lekker was. Toe nam Ferran pannenkoekjes, de meiden en ik panna cotta en Danjo cheesecake met een koffietje. Hierna reden we nog naar Rovinj om over de boulevard te wandelen.
De volgende dag hadden we weer een dagje op de camping en maakte ik ’s avonds paella met ui, knoflook, varkensvlees, rode en lichtgroene (Kroatische) paprika, witte wijn, tomatenblokjes, bouillon en rijst. Erbij maakte ik voor de vitamientjes nog, wat ik denk, boterbonen (witte snijbonen).
De volgende dag bezochten we Pula, waar het best druk was. Onderweg bezochten we nog een wijnboerderij waar we een wijntje kochten. We aten in Pula voor de lunch voor de verandering wraps, Danjo met kip en avocado en ik met falafel. Erbij hadden we lekkere smoothies voor een prikkie. Die avond aten we bij een restaurantje in de buurt.
De volgende dag gingen we op excursie naar Nationaal Park Brijuni, met de boot vanaf Fazana. Op het eiland werden we met een treintje over het eiland gereden en daarna streken we neer bij Verige Bay, een bijna verlaten strandje, tussen de ruïnes. Daar picknickten we en snorkelden we de hele middag. Eind van de middag gingen we terug met de boot en aten nog een ijsje in Fazana. Daarna relaxten we nog even op de camping en haalden we pizza en mixed grill op de camping, niet zo lekker.
De laatste dag hebben we bij de camping gehangen, nog wat boodschapjes gedaan en ’s avonds bij een restaurantje voor de camping gegeten, wat niet heel bijzonder was.

Zondag reden we weer terug naar huis, met een overnachting in Duitsland. Daar hadden we maandagochtend nog een lekker ontbijt in het hotel en we waren eind van de middag weer thuis.

Het was een topvakantie, we hebben veel gezien, lekker gegeten en veel lol gehad.