Project – Makreel roken

Eindelijk weer eens een projectje, deze keer makreel roken. Ik heb al eerder iets gerookt en het geeft producten een heel bijzonder apart smaakje. Deze keer ging ik makreel roken, volgens de aanwijzingen van Yvette van Boven uit het boek ‘Home made’. Ik heb geen speciale rookoven, maar het gaat prima in een braadslede met een rooster die je vervolgens afdekt met aluminiumfolie. Ik heb een mooie braadslede met rooster gekocht bij Ikea. De makreel doe je eerst 2 uur lang in een koud badje met zout en daarna maak je hem droog. In de braadslee schep je een hoopje rookmot, dat ik ooit gekocht heb bij een keukenwinkel, en daar doe je wat jeneverbessen doorheen. Mijn venkelzaad was helaas op, dat leek me wel lekker met de vis. Daarna dek je de rookmot af met folie en zet je de vis erbovenop op het grillrooster. Je zet het op hoog vuur tot het begint te roken. Als het rookt zet je het vuur laag en dek je het stevig af met folie en laat je het 30 minuten roken. Mijn makreel keek er na afloop niet vrolijker op, maar was wel erg lekker. Ik heb er een lekkere makreelsandwich mee gemaakt met sla, Franse mayo en augurkjes.

 

Plaats een reactie