Indische stoomcake – Roti kukus

Door een bezoekje aan Ron Gastrobar Indonesia en de toko is mijn behoefte om Indische koekjes en hapjes te bakken aangewakkerd. Na de klepon besloot ik roti kukus te maken. Ik heb dat vroeger al eens gemaakt met mijn moeder en het is super makkelijk. Er wordt geen vet aan toegevoegd en je stoomt de cake in een stoompan. Je voegt spuitwater toe zodat de cake mooi omhoog komt en openbarst als een bloem. Bij mij was dat helaas niet gebeurd, ik denk dat dat kwam omdat mijn stoompan klein is en de cake niet voldoende ruimte had om verder omhoog te komen. Er moet sowieso een theedoek om de deksel heen, zodat de bovenkant niet klef wordt van de stoom. Ik heb een recept gebruikt van Roys recepten, maar heb de cacao weggelaten en gewoon spuitwater gebruikt, 7-up lijkt me iets te zoet. Het beslag is in een mum van tijd klaar en de roti kukus komt heerlijk geurend uit de stoompan. In dunne plakken gesneden met boter erop is een aanrader van mijn moeder, maar ik vind de cake zo al lekker. Binnenkort ga ik helemaal los op de Indische hapjes en koekjes, want ik heb op bol.com twee kookboeken van Lonny gescoord, één voor hartige hapjes en één voor zoete hapjes, ik kan niet wachten tot ze op de mat vallen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plaats een reactie